Wollinghuizen

Wollinghuizen

Wollinghuizen in de krant.

Algemeen Handelsblad 08-09-1908

Tramplannen in Oost-Groningen.

Van den deskundige van het comité ter verbetering van het verkeerswezen in Oost-Groningen, den heer Th. Verlaan, is verschenen de memorie van toelichting en berekening van kosten, bohoorende bij het ontwerp voor den aanleg en de inrichting van stoomtramwegen in Oostelijk Groningen, n.l. van de lijnen:

Winschoten - Blijham - Bellingwolde;
Blijham - Wedde - Vlachtwedde - Wollinghuizen - Sellingen Ter Apel;
Winschoten - Scheemda - Midwolda - Woldendorp - Termunten - Termunterzijl - Oterdum - HeveskeS - Weiwerd - Farmsum - Delfzijl.
Deze ontworpen tramlijnen hebben het doel de dorpen van Oostelijk Groningen in betere verbinding te stellen met Winschoten, de marktplaats; en Delfzijl, de haven voor dit deel van Groningen.

Vorvolgens zal wordon getracht een overeenkomst te treffen met de Dedemsvaartsche Stoomtramwegmaatschappij, waardoor dus Oostelijk Groningen direct in verbinding komt met Coevorden, Dedemsvaart, Hoogeveen, Meppel en Zwolle en van Zwolle uit door den stoombootdienst Zwolle-Amsterdam en Zwolle-Rotterdam met Holland.

Aan deze geprojecteerde lijnen, zegt de toelichting, zijn dus groote economische voordeelen verbonden voor de inwoners van oostelijk Groningen, aangezien daardoor de gelegenheid voor af- en aanvoer van landbouwproducten, vee en verdere voortbrengselen van nijverheid belangrijk verbeterd wordt.

Het ligt in de bedoeling de dienstregeling zóó in te richten, dat aansluiting ontstaat met do voornaamste treinen van Winschoten en Delfzijl, zoodat de inwoners van Oostelijk Groningen indirect worden opgenomen in het snelle spoorwegverkeer van Nederland. Bij deze stations zijn overlaadsporen geprojecteerd, waardoor de gelegenheid voor verzending per spoor van goederen naar het buitenland wordt geopend.

Nadat precies de richting der ontworpen lijnen in de verschillende gemeenten is aangegeven, wordt medegedeeld, dat de lengte der lijnen zal zijn:
Winschoten-Bellingwolde 13.650 M.;
Blijham-Ter Apel 33.200 M.;
Winschoten-Delfzijl 35.090 M.

Langs den geheelen tramweg zal een telephoonleiding met tusschenstations wordon aangelegd, ten einde een geregelden dienst te bevorderen.

Voor het onderhouden van een aan de behoeften voldoenden dienst, gerekend voor het geheele complex, zoowel voor personen- als voor goederenverkeer, is noodig het volgende materieel:
12 locomotieven, 12 personenrijtuigen, 6 gesloten goederenwagens met postafdeeling, 8 gesloten goederenwagens, 12 goederenwagens voor veevervoer, 12 open goederenwagens en 10 open goederenwagens voor stroovervoer.

De kosten van aanleg en inrichting der geprojecteerde lijnen worden als volgt berekend:
Aanleg lijn Winschoten-Bellingwolde f 284.638,75
Aanleg lijn Blijham-Ter Apel f 489.291,25
Aanleg lijn Winschoten-Delfzijl f 738.776,-
Centrale werkplaats Winschoten f 135,692,-
Aanschaffing rollend materieel f 294.700,-
Rente gedurende den bouw f 75.000,-
Onvoorziene uitgaven f 57.000,-
Plannen, hoofdtoezicht op de uitvoering, dagelijksch toezicht, keuring f 94.500,-
Afronding f 402,-
Totaal f 2.170.000,-

of ongeveer f 26.200,- per kilometer.

---------------------------------------------

Nieuwsblad van het Noorden 09-09-1908

Stoomtram in Oostel. Groningen.

We ontvingen de memorie van toelichting en berekening van kosten, behoorende bij het ontwerp voor den aanleg en de inrichting van stoomtramwegen in Oostelijk Groningen.

Deze ontworpen stoomtramlijnen zijn:

I. Winschoten - Blijham - Bellingwolde.
II. Blijham - Wedde - Vlagtwedde - Wollinghuizen - Sellingen - Ter Apel.
III. Winschoten - Scheemda - Midwolda - Woldendorp - Termunten - Termunterzijl - Oterdum - Heveskes - Weiwerd - Farmsum - Delfzijl.

Het doel, dat het comité met deze tramlijnen beoogt is: de dorpen van Oostelijk Groningen in betere verbinding te stellen met Winschoten, de marktplaats in Delfzijl, de haven voor dit deel onzer provincie. Aansluiting zal worden gezocht met de Dedemsvaartsche stoomtramweg-maatschappij om daardoor directe verbinding te krijgen met het Zuiden en midden des lands. De dienstregeling zal voorts aansluiten aan die op de Staatsspoor.

Op het groote belang van deze lijnen voor de te doorsnijden streken en vooral voor Winschoten wijst het comité slechts ter loops, het springt trouwens direct in 't oog.
De memorie bevat een uitvoerige beschrijving van den weg, dien de lijnen zullen volgen.
We deelen daarvan het volgende mede:

I. Lijn Winschoten - Bellingwolde bestaat reeds als paardentram. Zij zal worden omgebouwd. De geheele lengte van dezen weg zal 13.650 M. bedragen. De draaibrug over de Pekel-Aa zal worden vernieuwd en iets westelijker worden gelegd, en tevens beweegbaar zijn. Over de Westerwoldsche Aa zal een vaste brug uitsluitend voor tramgebruik worden gelegd. De kosten van aanleg voor deze lijn worden begroot op f 284.638,75.
II. De lijn Blijham - Ter Apel begint bij Lutkemolen en ontspringt uit lijn I. De lijn volgt den provincialen weg tot de kom van Vlagtwedde, dan den zandweg over Jipsinghuizen, tot den straatweg. Bij Laude gaat zij weer op een zandweg voor een kort einde om daarna den straatweg tot Ter Apel te houden. In dit traject worden een zes- a zevental bruggen gebouwd. De geheele lengte van deze lijn is 33.200 M. De kosten van aanleg worden begroot op f 489.291,25.
III. De lijn Winschoten - Delfzijl krijgt een lengte van 35.990 M. Deze lijn: volgt met kleine afwijkingen overal den provincialen weg en loopt door de kommen der boven aangegeven dorpen. Er zijn verscheiden bruggen noodig. De kosten worden begroot op f 738.776.

In al deze drie lijnen worden op geschikt gelegen punten los- en laadwissels gemaakt.
Waar de lijnen aan de spoor aansluiten is een emplacement ontworpen, terwijl op de eindpunten remises en bergplaatsen zullen zijn. Er zullen langs de wegen nog al wat boomen gerooid dienen te worden. De spoorwijdte zal 1,067 M. zijn, overeenkomende met die der aansluitende tramwegen Oldambt - Pekela en Zwolle - Ter Apel.

Langs den geheelen tramweg zal een telefoonleiding met tusschenstations worden aangelegd ten einde een geregelden dienst te bevorderen. Waar noodig, zullen waarschuwborden, brugsignalen als anderszins daargesteld worden.

Voor het onderhouden van een, aan de behoefte voldoenden dienst gerekend voor het geheele complex, zoowel voor personen- als goederenverkeer, is noodig het navolgende materieel:
12 locomotieven, 12 personen-rijtuigen, 6 gesloten goederenwagens met postafdeeling, 8 gesloten goederenwagens, 12 goederenwagens voor veevervoer, 12 open goederenwagens en 10 open goederenwagens voor stroovervoer.

De kosten van aanschaffing van het rollend materieel zijn geschat op f 294.700.
De verdere posten op de rekening zijn nog: Rente gedurende den bouw f 75.000 Centrale werkplaats te Winschoten f 135.692 Onvoorziene uitgaven f 57.000 Plannen, toezicht, etc. f 94.500 Afronding f 402

Wat met de bovengenoemde cijfers een totaal bedrag geeft van f 2.170.000 of ongeveer f 26.200 per K.M.

Alle artikelen

  1. Oproeping 26-03-1818
  2. Memorie van toelichting 09-06-1847
  3. Burgelijke Stand Vlagtwedde 10-08-1869
  4. Plotseling doodgebleven 28-04-1874
  5. Hevig onweer 30-06-1885
  6. Arrond.-Rechtbank van Winschoten 24-10-1888
  7. Uit de beide Oldambten 13-04-1889
  8. Keuring van veulens 04-08-1891
  9. Proef met kunstmest 11-08-1892
  10. Westerwoldsche Straatwegplannen 03-08-1894
  11. Koe op ergerljjke wjjze gesneden 18-08-1894
  12. Westerwoldsche Straatwegplannen 29-08-1894
  13. Westerwoldsche Straatwegplannen 10-09-1894
  14. In den put geraakt 22-09-1895
  15. Boerenbehuizing afgebrand 25-11-1895
  16. Kanalisatie van Westerwolde 28-02-1896
  17. Groote boerderij afgebrand 10-03-1896
  18. Veeziekten 04-07-1896
  19. De commissie voor de kanalisatie van Westerwolde 10-10-1896
  20. Gestolen maar teruggebracht 03-12-1896
  21. Luchtreiziger Godard 24-05-1899
  22. Faillissementen 11-07-1899
  23. Kantongerecht te Winschoten 18-10-1899
  24. Kerk en Schoolnieuws 12-12-1899
  25. Afloop van verkoopingen 19-01-1900
  26. Onweer 21-08-1900
  27. Faillissementen 11-10-1900
  28. Ernstige mishandeling 16-12-1901
  29. Onweer 06-08-1902
  30. Voor het eerst fazanten gezien 14-10-1902
  31. Arr.-Rechtbank te Winschoten 14-12-1902
  32. Openbare vergadering Ged. Staten 16-01-1903
  33. Veenbrand 27-06-1905
  34. Een dijk doorgestoken 23-01-1906
  35. Gemeentelijk Nieuws 25-01-1906
  36. Gemeenteraden 03-02-1906
  37. Gemeentelijk Nieuws 06-02-1906
  38. Gemeentelijk Nieuws 09-10-1906
  39. Afloop van verkoop en aanbesteding 27-01-1907
  40. Gemeentelijk Nieuws 04-02-1908
  41. Verdacht geval 25-02-1908
  42. Aanranding van eer en goeden naam 11-04-1908
  43. Landbouwtentoonstelling Vlachtwedde 21-06-1908
  44. Tramplannen in Oost-Groningen 08-09-1908
  45. Brand 02-04-1910
  46. Afloop van verkoop en aanbesteding 18-09-1910
  47. Afloop van verkoop en aanbesteding 06-02-1911
  48. Keuring Groninger Paardenstamboek 18-05-1912
  49. Advertenties 07-09-1912
  50. Het gebruik maken van de stoomfluit 06-02-1915
  51. Opening tram Westerwolde 01-11-1915
  52. Verkoop Sellingen Wollinghuizen 31-12-1915
  53. Verkoop Wollinghuizen Jipsingboertange 26-08-1916
  54. Boeldag Wollinghuizen 24-03-1917
  55. Krijgsgevangenen over de grens gekomen 27-03-1917
  56. Verkoop Wollinghuizen, Plaggenborg, Jipsinghuizen 13-08-1917
  57. Arr. Rechtbank Winschoten 07-10-1918
  58. Afloop Verkooping 11-12-1918
  59. Uitslag van de jaarlijkse landbouwtentoonstelling 16-06-1919
  60. Een Urnenveld onder Vlachtwedde 09-10-1920
  61. Tweede groote ontginning 23-10-1920
  62. Verkoop Wollinghuizen 06-11-1920
  63. Valschheid in geschrifte 08-11-1921
  64. Afloop Verkoop Wollinghuizen 11-03-1922
  65. Verhuring Wollinghuizen 21-06-1922
  66. Het Waterschap 'Vlachtwedde-Wollinghuizen-Jipsinghuizen' 15-08-1922
  67. Electrische verlichting 19-08-1922
  68. Branden 07-12-1922
  69. Verkoop Wollinghuizen 09-12-1922
  70. Hoogovenslakken 11-04-1923
  71. Vergadering Ons Nut 19-04-1923
  72. Ter overname aangeboden 09-10-1923
  73. Uit Westerwolde 10-11-1923
  74. Tentoonstelling van Landbouw en Nijverheid te Vlagtwedde 14-06-1924
  75. Jaarlijksche tentoonstelling Vlachtwedde 15-06-1925
  76. Tentoonstelling ter bevordering van Landbouw en Nijverheid 29-05-1926
  77. Tentoonstelling Vlagtwedde 11-06-1927
  78. Verkeersongevallen 04-08-1931
  79. Nederl. Aannemersbond 25-11-1931
  80. Door tram overreden en gedood 20-01-1932
  81. Zware slagregens 18-05-1932
  82. De geschiedenis van Westerwolde 21-02-1933
  83. Het grensincident te Wollinghuizen 11-03-1933
  84. Concurrentienijd 24-03-1933
  85. Raadsvergadering 05-10-1933
  86. Een vrouw verdronken 15-11-1933
  87. De slag bij Jipsinghuizen 27-01-1934
  88. Eeuwigdurende burenruzie 16-03-1934
  89. Motorbestuurder rijdt tegen een auto op 11-06-1934
  90. De noodlottige korre 28-06-1934
  91. Een ernstige mishandeling onder de gem. Vlagtwedde 16-05-1936
  92. Schoolfeest 13-07-1936
  93. De veiligheid van het verkeer in gevaar 21-01-1937
  94. Van den wagen gevallen 19-06-1937
  95. Vrij ernstige aanrijding 05-10-1938
  96. Zijn knecht geslagen 01-12-1938
  97. Met een spade geslagen 27-04-1939
  98. Het varken maakte een uitstapje 03-05-1940
  99. Brand te Wollinghuizen 09-05-1940
  100. Ernstig ongeval door ontplofte patroon 10-06-1940
  101. Zijn landarbeider ontslagen 17-08-1940
  102. Distributieovertredingen 10-05-1941
  103. Commissie Posthuma in Westerwolde 28-06-1941
  104. Waterschap 'Vlagtwedde-Wollinghuizen-Jipsinghuizen' 10-07-1943
  105. Vacantie 08-07-1944
  106. Landbouwtentoonstelling voor 41e maal gehouden 07-06-1952
  107. Landbouwtentoonstelling 'Westerwolde' 02-06-1956
  108. De Landbouwtentoonstelling Westerwolde 07-06-1958
© Wollinghuizen.nl - disclaimer - deze site bestaat uit 110 pagina's.